mycar.no

Dette bør du undersøke når du kjøper bil brukt

Bilkjøp kan være både gøy, spennende, og for mange litt stressende. Det er en stor og viktig avgjørelse og det kan være nyttig å gå systematisk frem. Skal du kjøpe bilen brukt er det flere ting som må tas med i betraktningen sammenlignet med nybilkjøp. Her får du en oversikt over det du bør sjekke.

 

Ifølge NAF har du som kjøper undersøkelsesplikt ved kjøp av bil – heldigvis trenger du ikke å være en ekspert for å gjennomgå bilen. Her får du en oversikt over det du bør sjekke.

Er du på jakt etter ny bil? Se fordelene med å velge bruktbil

1. Bilens historikk

Som bilkjøper er det viktig å vite hvordan bilen er brukt tidligere og om den har problemer som går igjen. Bruk kunnskapen til selger for å raskere sette deg inn i bilens stand og historikk.

  • Tidligere verkstedsbesøk - Undersøk servicehistorikken til bilen. Både faste pålagte servicer, skift av slitedeler og garantisaker. Garanti saker står vanligvis ikke i serviceheftet - her må selgeren bidra.
  • Tidligere bruk - Hvordan bilen er brukt tidligere kan si mye om tilstanden på bilen. Vær nysgjerrig og spør om alt fra familiesituasjon til hva bilen er brukt mest til (korte turer, lange turer, terreng osv.).

 

Deler av kontrollen av historikken bør gjøres på egenhånd. Dette er mest relevant om du handler privat, men kan også vært verdt å sjekke om du handler av forhandler.

 

  • Kontroller årsavgift - Sjekk selv om årsavgifter betalt. Dette kan også enkelt sjekkes selv på Skatteetaten. Alternativt kan du spørre selger og be om en bekreftelse på dette.
  • Heftelser (gjeld på bilen) - Det er viktig å sjekke at bilen ikke har heftelser. Dette kan sjekkes på Brønnøysundregisteret. Heftelser følger bilen og ikke eier og blir slettet ved salg. Hvis bilen har heftelser bør det avtales skriftlig i kontrakten at disse slettes ved salg. Formuleringen kan for eksempel være: «Selger bekrefter at objektet selges fri for økonomiske heftelser».

2. Inspeksjon av funksjonalitet og utstyr

I moderne biler finnes det en rekke tekniske funksjoner –disse bør du gå gjennom og få en innføring i sammen med selger.

 

Mobilapplikasjon

De fleste nyere biler har en egen mobilapp hvor man kan fjernstyre varmeapparat og se bilstatus i realtid, samt en hel rekke andre mer eller mindre nyttige funksjoner. Det er stor forskjell på hvor gode disse appene er. Er dette viktig for deg bør du å teste ut appen til bilen før du handler (så langt det er mulig). Det er selvfølgelig mulig å bruke de fleste biler uten en app også, så her må du avgjøre hvor viktig dette er for ditt bruk. Det er også greit å vite at de fleste appene er gratis, men at det er noen av de man må betale for. Når handelen gjennomføres må selger fjerne seg selv som bruker i bilen og appen.

 

Åpne- og lukkefunksjoner

Mange biler har ladeluker, bagasjeromsluker eller dører som styres elektronisk. Kontroller at disse fungerer som de skal. Dette er utstyr som blir brukt mye i hverdagen og som krever fysisk vedlikehold for å fungere.

 

Varmeapparat og infotainment

Test både om varmeapparatet blåser varmt og kaldt. Prøv også sete- og ruteoppvarming. Gå også gjennom infotainment systemet. Dette krever tekniske oppdateringer og er derfor viktig å kontrollere før kjøp.

3. Kosmetisk inspeksjon

Å se over det kosmetiske på bilen kan gi gode svar og antydninger på hvordan bilen er blitt brukt, og dermed hvordan slitasjen eller ser på det tekniske.

 

Hvis bilen har mye steinsprut på panseret, kan det antas at tidligere eier har holdt kort avstand til biler foran i trafikken og dermed hatt en aggressiv kjørestil. Det kan også bety at bilen har kjørt mye på motorvei, noe som ikke nødvendigvis er noe negativt, så det er viktig å spørre selgeren om tidligere bruksmønster for et riktig inntrykk.

 

Eksteriør

Skru på lommelykten på mobiltelefonen din og lys mot lakken på bilen. På den måten får du bedre oversikt over riper og eventuelle lakkskader og rust. Prøv å se etter store fargeforskjeller på lakk på forskjellige områder på bilen. Dette kan komme av utbedrede kollisjonsskader som det også er viktig å kjenne til.

 

Interiør

Slitasje på bilinteriør avhenger av bruk og kvaliteten på interiøret, så det er lurt å se grundig over og sammenlikne med tilsvarende biler. Sjekk slitasje, flekker og rifter på sete-, og taktrekket og om alle oppbevaringsrom kan åpnes.

 

Dekk

Sjekk mønsterdybde på dekkene med en linjal. Minstekravet for sommerdekk er 1.6 mm og 3 mm for vinterdekk. Det er også viktig å sjekke om det er like dekk per aksel. Det vil si at dekkene må ha likt mønster på bakhjulene og tilsvarende fremme, men det er ikke et krav om at bakhjul og forhjul har likt mønster selv om dette også er å anbefale. Dette er viktig å sjekke med tanke på hvordan det kan påvirke sikkerhet og kjøreegenskaper. Det er også viktig at dekkene er tilpasset nordisk klima. Vinterdekk fra lenger sør i Europa fungerer ikke godt på norsk vinterføre.

Se også: Dette bør du gjøre med dekkene dine - se ekspertenes tips

4. Teknisk inspeksjon og prøvekjøring

For mange bilkjøpere er de tekniske kunnskapene om bil begrenset. Her kan du lese noen enkle tips til hva du bør teste og se etter selv eller med bistand fra selger. Er du usikker på bilens stand og vil ha hjelp fra en nøytral part kan du ta en NAF-test av bilen.

 

Start og stopp

Bilen bør starte på første forsøk. Følg med at den går fint på tomgang. Prøvekjører du en bil med manuelt gir må du forsøke alle girene, både opp og ned. Ulyder i forbindelse med girskiftet kan være faresignaler.Under nedbremsing bør ikke bilen trekke mot en side.

 

Lytt etter knirk og ulyder ved prøvekjøring

Hør etter ulyder fra bilen, spesielt ved girskifting. Forsøk å kjøre i noen ulike miljøer mens du hører etter lyder for eksempel både motorvei og over fartsdumper. Alle dører, vinduer og luker bør også åpnes og lukkes.

 

Se etter lekkasjer

Inspiser motorrommet og se etter tegn til lekkasjer og rust. Du kan også parkere bilen på et tørt område og se om det er tørt etter at bilen har stått parkert en stund.

 

Sjekk for skader på felgene

Sjekk om felgene er kantkjørte* eller om det er noen andre skader på dem. De fleste biler har i dag aluminiumsfelger, og disse tåler mindre enn stålfelger. Det er derfor viktig at disse er orden uten sprekker eller dype merker. Kjenn også etter risting, i tilfelle felgene har behov for avbalansering.

 

*En felg er kantkjørt dersom den har blitt skrapet opp for eksempel av en fortauskant ved parkering.

 

Finner du noe du er usikker på, prat med selger om dette.Dersom selger mener det er enkle justeringer eller utbedringer som skal til kan det være smart å be selger fikse dette. Kjøper du en nyere bil kan feilen også være en garantisak.

 

Hos MyCar får du alltid åpent kjøp, bruktbilgaranti og minst 6 måneder til neste PKK-kontroll (EU-kontroll). Ta kontakt for en hyggelig bruktbilprat!

Se vårt utvalg bruktbiler

Close icon
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
close icon