Bruktbilmagasinet

Derfor trenger du ikke å frykte overgangen til elbil

Det blir stadig flere elbiler på norske veier. Mange kvier seg imidlertid for overgangen til batteri fremfor fossilt drivstoff. Her kan du lese mer om hvorfor mange har rekkeviddeangst og se tipsene som gjør starten på livet med elektrisk bil enklere.  

 

I 2021 kjørte nordmenn i snitt litt over 30 km per dag. Dagens elektriske biler har som regel en rekkevidde på mellom 300 og 500 km, altså nok til 10 normale dager under normale forhold. Rekkeviddeangst er likevel en av bekymringene som nevnes når folk bytter fra fossilt til elektrisk. Denne artikkelen har som mål å redusere frykten for elektriske biler også for deg som er skeptisk.

Argumentene for elektriske biler

Ser vi på bilens utslipp gjennom hele levetiden er elektriske biler mer miljøvennlig enn fossile biler. Dette gjør at du i Norge får enkelte fordeler på veien.

 

  • Minimum 50% avslag i bompenger
  • Minimum 50 % i avslag ved parkering
  • Du kan kjøre i kollektiv- eller sambruksfeltet*
  • Fritatt fra merverdiavgift ved kjøp (gjelder ut 2022)
  • Mindre skatt for firmabiler
  • Lavere drivstoffkostnader
  • Du kan starte hver dag med «full tank» om du installerer hjemmelader

 

Hovedargumentet mot er rekkevidden, men som nevnt tidligere– dette er uproblematisk for de fleste i hverdagen. Husk også at fossile biler har begrenset rekkevidde – her prater man imidlertid kun om størrelsen på drivstofftanken.

3 tips som hjelper deg når du har lavt batteri

Med en rekkevidde på godt over 10 ganger dagsbehovet ditt og hjemmelader er det ved unntak at du kommer i situasjoner med lite batteri. Men det kan naturligvis skje den beste av oss.

 

Her får du 3 tips som kan roe nervene dine når batteriettikker mot slutten.

  1. Bilen vil varsle deg når du batteriet nærmer seg tomt. Som regel vil du få en varsling i displayet ditt og et skillpaddesymbol blir synlig. Hvor tidlig eller sent dette vises varierer fra biltype til biltype, men ligger normalt på rundt 10-15%.
  2. Når skillpaddesymbolet er synlig, vil bilen ha redusert kapasitet frem til den lades. Du kan kjøre videre dersom det er trygt og du tror du vil nå din destinasjon. Reduseres bilens maksfart til 70-80 km/t bør du unngå motorveien. Vær oppmerksom på at dersom du velger å kjøre videre kan fartsbegrensningen endres til 30-40 km/t når du er enda nærmere 0%. Merk og at bilen vil skru av varmeapparat og andre funksjoner som trekker strøm, noe som kan gjøre bilen tung og vanskeligere å kjøre.
  3. Har du to mil igjen av turen og du begynner å svette når du ser på batteriprosentene kan du vite at det finnes en sikkerhetsmargin i batteriet, eller en nødtank om du vil. Dette gjør at du kan kjøre et stykke på 0%. Hvor langt varierer fra produsent til produsent. Det er også verdt å merke seg at det ikke er bra for batteriet å bli helt utladet, men en gang når nøden oppstår kan det fungere.

 

Er du i en situasjon hvor du er usikker på om batteriet vil holde helt inn er ofte det beste å ta en kort ladepause Dette er det beste for bilens batteri og sparer deg for stress og svette.

Flere likheter enn ulikheter med fossile biler

Selv om elektrisk og fossil bil ofte settes opp mot hverandre som motsetninger er det viktig å huske at forskjellene på disse i praksis er veldig små. Sammenlignet med en dieselbil med automatgir er det ingen forskjeller for deg som kjører bilen foruten det å fylle tanken/lade.

 

Du har to pedaler, ratt og setter bilen i D for å kjøre. Hvor ofte er det du egentlig ser på, eller forholder deg til motoren på bilen din?For det er i praksis kun den som er annerledes.

Som med mat man ikke liker?

Man sier ofte til barna at man må smake på noe 10 ganger før man kan være sikker på at man ikke liker noe. Er du litt bekymret for overgangen fra fossil til elektrisk kan dette også være en smart teknikk å bruke. Forsøk i en periode og bli kjent med bilen og det å kjøre elektrisk. De fleste venner seg raskt til det nye, og dersom du ikke ønsker å bytte finnes det fremdeles en rekke fine fossile biler.

*Vær oppmerksom på underskilt som kan begrense dette. Les mer på Elbilforeningen sine sider her.

Se også:

Close icon
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
close icon
close icon